nieuwsbrief

Informatie voor mijn vriendenkring over wat er allemaal gaande is in de "Pacific Islands Bible College" op Guam

Friday, March 30, 2007

Nieuwsbrief April

Beste Vriendenkring,

Ik schrijf dit op 31 Maart en we hebben net het sportieve gedeelte van de eerste PIBC dag achter de rug. De naam van mijn team is Hupomeno. Dat betekent zoiets als verdragen of volhouden. Wel, dat hebben we vandaag kunnen oefenen want ik geloof dat we het zwaar te verduren hadden. De andere teams (Meno en Skopos)lijken sterker te zijn dan de onze. Het was toch erg leuk. Men is hier over het algemeen niet zo fanatiek en meer geintereseerd in de lol dan in de overwinning. De organisatie van z'on evenement laat ook een verschil zien in cultuur. Ik heb ooit in de organisatie van een toernooi gezeten in Nederland en we hadden alles zeer precies geregeld. Voor alles wat gebeuren moest wezen we van te voren iemand aan. Hier wordt alles veel minder strak geregeld maar waarneer het moment daar is helpt iedereen mee en worden problemen flexibel opgelost. Programmas worden zeer gemakkelijk aangepast en niemand maakt zich druk over de tijd. Allemaal lekker ontspannen. Ik zal het missen. Hier zijn wat foto's om een indruk te geven van de eerste dag. We hebben op de school zelf niet zoveel ruimte dus hadden we gevraagt of we een veldtje vlakbij de school mochten gebruiken. Omdat we de "tent" niet wilde afbreken brachten we het in zijn geheel over.
Dit is mijn team. Hieronder zien we wat van de verschillende sporten en spelletjes die we hebben gedaan.

Hier zijn nog wat foto's van de aanvang ceremonie.

Ik heb mijn laatste preek gedaan en hoef voor dat vak niet meer zoveel te doen. Komende week is vakantie en daarna begint onderzoeks methoden. Dit wordt een erg intensief vak want we moeten in vijf weken doen wat we normaal in vijftien weken doen. Ik heb er wel zin in. Ik heb alle papieren opgestuurt naar de Vrije Universiteit maar ik heb nog geen antwoord gehad. Ik wacht met spanning af.

De laatste drie dagen hebben we een bestuurs vergadering van de school gehad. Dat gebeurt maar een keer per jaar en bestuursleden komen speciaal naar Guam. Een aantal komen uit de V.S., een uit Duitsland, een van Guam en vertegenwoordigers van de kerken op de eilanden Chuuk, Yap en Palua. We hebben het afgelopen jaar veel problemen gehad met studenten die drinken en betelnut gebruiken. We hebben er dit schooljaar al 3 mannen en 2 vrouwen van school gestuurd. De bestuursleden van de eilanden hebben de tijd genomen om te praten met de studenten van hun eilanden. Betelnut gebruik is in Palua en Yap een deel van de cultuur. De bestuursleden van die eilanden zijn echter volledig achter het beleid van de school gaan staan en we hopen dat de studenten begrijpen dat ze zich niet kunnen verschuilen achter een verschil in cultuur. Hoe we dit in de toekomst gaan aanpakken is echter nog niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk komen er strengere toelatings eisen, zowel academies als geestelijk.

De keuken is er nog steeds niet. Daar zijn we niet blij mee maar we kunnen er weinig aan doen. Ik denk niet dat we nog veel zaken zullen doen met dit bedrijf in de toekomst. De keuken zou in December geleverd worden. Er is ook nog geen zekerheid over het team dat uit Canada zou komen om te helpen met onderhoud. We hebben niets meer van ze gehoort. Ook zou er een vrijwilliger uit Duitsland komen om te helpen met onderhoud. Hij zou voor drie maanden komen, te beginnen in April. Ook van hem hebben we nog niets gehoort dus ik weet nog niet wat me te wachten staat. Dit was het weer. Blijf voor me bidden. Bedankt voor Uw steun.

Peter Vaas

P.O. Box 22619

GMF, Guam 96921

U.S.A.

2 Comments:

At 7:16 PM, Blogger bill4HIM said...

wow...great, it is so amazing to see those different colors of teams celebrating God's faithfulness in upholding and sustaining our the ministry of pibc. we are so glad to see those pictures and especially to hear what has been going on out there in Guam and the rest of our campuses.

 
At 1:35 AM, Anonymous Anonymous said...

Petrus...Why you have to put my picture in here...I look like a monster...

 

Post a Comment

<< Home