nieuwsbrief

Informatie voor mijn vriendenkring over wat er allemaal gaande is in de "Pacific Islands Bible College" op Guam

Friday, November 03, 2006

Nieuwsbrief November


Begin Oktober werd het nieuwe onderkomen voor de mannen gebracht. Het zijn twee aan elkaar gelaste containers. dit geeft ons ruimte voor 8 man extra. Nu zitten ze nog in het oude mannen gebouw en in het kantoor van de huisvader voor de mannen. Het is allemaal erg krap dus ze zullen blij zijn als het zover is. Nadat het gebouw gebracht was moesten ze nog wel tegels zetten, toiletten en wasbakken. Dit werd allemaal gedaan door het bedrijf waarvan we dit kochten. De afvoer, water en electriciteit moesten we echter zelf regelen. Ik had de schooldirecteur al gezegt dat we dat niet zelf konden doen. Ik heb geen tijd om dat zelf te doen en behave water, weet ik ook niet hoe je dat moet doen. We hadden een bedrijf gevraagt hoeveel het ons zou kosten als hun alles zouden aansluiten. Het gebouw kost ons bijna $50.000 dollar en we hadden $10.000 dollar uitgetrokken voor het aansluiten. Groot was onze schrik toen het bedrijf kwam met een schatting van $100.000 dollar. Dit was welliswaar voor dit gebouw, de keuken die in november komt en om alles gereed maken voor toekomstige gebouwen maar dit was echt een belachelijke prijs, maar wat nu? We zouden wellicht een bedrijf kunnen vinden dat een stuk goedkoper zou zijn maar waarschijnlijk niet een die binnen onze begroting zou passen.Electriciteit moet door een elektricien worden gedaan en we vonden een Christelijke elektricien die voor ongeveer $7000 dollar de electriciteit doet. Water en afvoer zouden we zelf moeten doen (diepe zucht). Een part time student werkt bij een bouwbedrijf en is twee dagen wezen helpen. Hij lag mij uit hoe het werk gedaan moest worden. Verder mocht ik een van de studenten inhuren om te helpen. Hij was de school nog geld schuldig dus dat kwam mooi uit. De student op de trekker is Calvin. (Chuukiese).
Hij hielp vrijwillig omdat hij het trekker werk zo mooi vind. Hij was er erg handig mee en het was voor mij een grote hulp.



Vorige week waren water en afvoer gereed en gister is de eletriciteit aangesloten. Maandag wordt de airco geplaatst en dan kunnen de jongens eindelijk verhuizen. Het was een drukke maand maar ook een leerzame. Als de keuken komt kan ik de fouten die ik dit keer heb gemaakt voorkomen. De kosten die ik gemaakt heb voor het water en de afvoer zijn ongeveer $5000 Dollar. Ik zal ook nog wat nodig hebben voor de keuken maar al met al zijn we niet ontevreden. Het was een drukke maand maar ik ben God dankbaar voor alles wat we geleerd hebben. Deze kennis zal me in de toekomst nog wel van pas komen. Ook kom je tijdens zo'n proces in contact met andere Christenen die bereid zijn om te helpen. Het bind ons samen als Christenen.
Ik moest afgelopen woensdag prediken voor mijn klas. Ik blijf het een hele opgave vinden maar met de regels die ik geleerd heb voor het maken van een preek gaat het wel een stuk gemakkelijker. Ik had op dezelfde woensdag ook een examen voor het vak zending. Omdat prediken voor mij zo'n opgave is kwam dit slecht uit. Ik heb me er gelukkig wel goed doorheen kunnen slaan. Voor de rest zijn de vakken dit jaar niet zo moeilijk. Ik heb nog een vijfde vak genomen. Dit wordt gegeven door een school op het vaste land van de V.S. Via internet moeten we dit vak doen (Christelijk wereldbeeld). Om onduidelijk redenen kunnen we de site niet bereiken van ons schoolterrein. Op de rest van Guam is het geen probleem alleen op ons terrein, terwijl de rest van het internet wel werkt. We reizen nu heen en weer maar dit is verre van ideaal. We bidden dat we spoedig vanaf ons eigen terrein deze site kunnen bereiken.
Met mijn rug gaat het redelijk. Gister probeerde ik een accu te tillen maar dat was toch te zwaar. Het blijft dus toch uitkijken. Verder gaat het goed. De sfeer op het schoolterrein is goed hoewel er in het begin van dit schooljaar wel wat gemopper was omdat de regels wat strenger waren geworden. Het is voor het eerst dat ik een blog maak en ik hoop dat jullie het leuk vinden.
Bedankt voor jullie gebed en steun.

Peter Vaas
Nieuwsbrief-guam.Blogspot.com

5 Comments:

At 7:20 PM, Blogger Mac said...

looks good, p. only i wish i can understand dutch. HEH! anydays, welcome to the world of blog.

 
At 6:49 AM, Anonymous Anonymous said...

Mooi nieuwsbrief Peter! Erg leuk met die foto's erbij!
Groetjes, Mark

 
At 12:31 PM, Anonymous Anonymous said...

Hoi Peter.
Leuk die nieuwsbrief op internet !
Het is ook leuk dat er foto's bij zitten !
Doei doei, groetjes Mandy (en de rest)

 
At 12:19 AM, Anonymous Anonymous said...

Hoi Peter, wat zul je een spierballen krijgen.
Hoop dat al het werk mag bijdragen aan Gods koninkrijk.
Succes met je vak Christelijk Wereldbeeld.
groet van Marry

 
At 7:30 AM, Anonymous Anonymous said...

He Pete,

Ill try my comments in English since many of your friends are less familiair with Dutch and probably not with Frisian either. Very nice website. I like the new dress code. I might try it at home in The Netherlands. God bless you and your friends at Guam. Kind regards from all of us in Vinkeveen,
René, Mieneke, Daan, Iris & Anna

 

Post a Comment

<< Home