nieuwsbrief

Informatie voor mijn vriendenkring over wat er allemaal gaande is in de "Pacific Islands Bible College" op Guam

Friday, February 02, 2007

Nieuwsbrief Februari



Beste Vriendenkring,
De vakantie is weer voorbij en de school is weer begonnen. Maar voor ik daar meer over vertel wil ik eerst wat vertellen over wat er tijdens de vakantie allemaal gebeurt is. De school had dit jaar een zendings reis naar Yap. Yap is een klein eilandje 870 km ten zuid-weste van Guam. De groote is ongeveer een derde deel van Texel, het is dus erg klein. Er wonen ongeveer 10.000 mensen. Het is een erg traditonele samenleving met een soort kaste systeem. Elk dorp heeft zijn eigen rang en inwoners van het ene dorp moeten bepaalde werkzaamheden verrichten voor de inwoners van een ander dorp. Het is allemaal
behoorlijk ingewikkeld want de hoge dorpen hebben ook bepaalde verplichtingen tegenover de lage dorpen, zoals het geven van voedsel. Mensen uit lage dorpen mogen kledingstukken met bepaalde kleuren niet dragen en er zijn paden waar ze niet op mogen lopen. Vrouwen uit de lage dorpen zijn meestal topless maar ik weet niet of dat een verplichting is. Het grootste deel van de Yapiese beschouwd zichzelf Katholiek maar het is vermengt met allerlei bijgeloof. De Christelijke kerk is maar klein en heeft veel problemen. We hebben gelukkig een aantal studenten van Yap die veel te bieden hebben voor de toekomst. Een zendingsreis was dus goed om de kerk een riem onder het hart te steken. We hebben ongeveer 10 studenten van Yap en de meeste waren deel van het zendingsteam. Het team werd aangevuld met een aantal studenten van Chuuk.
Ze hadden een programma voor kinderen, jeugd en voor iedereen. De progammas hadden zang, toneel en persoonlijke getuigenissen. Wat ik gehoord heb is dat het erg goed verlopen is. Ze mochten een voorstelling doen op de lokale middelbare school en hebben aan veel niet Christenen iets van het Evangelie mee kunnen geven.
Dit is een foto van het zendings station in Yap. Het zendingsteam stak de handen uit de mouwen. De Kerk op de achtergrond.

Ik had zo mijn eigen problemen op Guam. Mijn paspoort zou in April verlopen en moest dus vernieuwed worden. Duitsers kunnen hun paspoort opsturen maar voor Nederlanders werkt dat niet zo. Ik moest in persoon verschijnen op een Nederlandse ambassade om een nieuw paspoort te krijgen. Manila, in de Filipijnen is het dichstebij en dus moest ik daarheen om een nieuw paspoort te krijgen. Ik kon met mijn oude paspoort niet terug naar Guam dus ik moest wachten tot mijn nieuwe paspoort klaar was. Ik heb het maar opgevat als een extra vakantie. Ik denk dat God me deze extra vakantie gegeven heeft om mijn rug tot rust te laten komen. Het heeft geholpen. Het gaat een stuk beter dan een maand geleden.
Het onderhouds team is druk bezig met de voorbereidingen voor de komst van de container keuken. Ik heb Barry en Mohammed als helpers en een groep van 8 die als straf 2 uur per week moeten werken. Vooral Mohammed is een grote hulp. Zoals zijn naam al aangeeft was hij een Moslim maar hij is nu een Christen. De keuken zou eerst in December komen, toen in Februari en nu half Maart. Ik hoef me dus niet te haasten. We hebben deze vakantie opnieuw een aantal picknick tafels gemaakt. Ik heb het ontwerp uit een boek dat ik in Nederland gekocht heb. Het is goedkoper dan een picknick tafel kopen en ze zijn veel sterker. Daarnaast vinden de studenten het een leuk project om te doen. We hebben er nu 6.
Na veel bidden en nadenken, gesprekken met mensen hier, heb ik besloten om terug te gaan naar Nederland. Mijn rug blijft me problemen geven. Daarnaast wil ik graag een Masters opleiding gaan doen. Hier op Guam zal het nog even duren voor het van de grond is en het nivo zal niet zo hoog zijn als in Nederland. Ik wil graag proberen een Masters opleiding te gaan volgen in Nederland. Ik heb eerst gekeken bij de "Stichting Evangelische Bijbelscholen" omdat ons kerkgenootschap daaraan verbonden is. Daar vond ik de mogelijkheid om een Master Evangelische Theology te doen aan het VU. Wellicht dat ik daarna terugkeer naar Guam om les te geven maar ik zal wel zien waar God me leid. Voor nu geloof ik dat ik een Masters opleiding moet proberen te krijgen. Ik wilde in voorbereiding daarop Hebreews gaan doen via het internet maar de kosten waren $1000 en dat vind ik veel te veel.
Dit was het weer. Bedankt voor Uw steun en gebed.
Uw kunt deze Nieuwsbrief +Foto's vinden op:" http://nieuwsbrief-Guam.blogspot.com"

Peter Vaas
P.O. Box 22619
GMF, Guam 96921
USA

0 Comments:

Post a Comment

<< Home